Přečtěte si

Emancer - Twilight And Randomness (2008 / CD / Naga / moderní black metal)

News image

Už je to pár týdnů od vydání „Twilight and Randomness“ a já se stále nemůžu nabažit jeho poslechu. Jelikož je Emancer jedním z mých oblíbených interpretů, který přinesl do zatuchlé ...

Číst více...
Nejnovější fotky
Nejbližší akce
Partneři
Banner

Gorgonea Prima: Hrajeme to, co je defektem v black metalovém kódu

Jak se Vám článek líbí? Ohodnoťte jej!: / 0
NejhoršíNejlepší 
Interview

GORGONEA PRIMA je nově vzniklá, industriálně black metalová kapela z Prahy, která mě kvalitou svého prvního počinu celkem dosti překvapila a troufám si říct, že o ní ještě uslyšíme. Myšlenka tohoto rozhovoru vznikla poté, co jsem jejich hudbě plně propadl, ale naneštěstí (vlivem nedostatku času a jiných povinností) se uskutečnil teprve nyní. A když už k tomu konečně došlo, rozhodl jsem se vyzpovídat hned všechny tři členy kapely. Náplní našeho povídání byla jak obvyklá témata ohledně jejich EP „Behind The Border Of Abnormality“, tak i některé tabuizované otázky týkající se black metalu jako samotného žánru.

Ahoj kluci. Snad nevadí, když vám budu tykat, jelikož jsme skoro stejné ročníky… Takže moje první palčivá otázka bude směřovat k počátkům vašeho bandu - a to, jak jste se vlastně dali dohromady? Někde jsem četl, že jste byli značně rozhádaní, když jste působili v minulých kapelách.

Hogath: Ahoj. My už jsme si, mám dojem, potykali, takže žádný problém.:-) Nedá se přímo říci, že by docházelo k nějakým hádkám. Spíš se naše názory na tvorbu začaly značně rozcházet. Já osobně jsem působil (stejně jako loathsomE) v kapele REALM OF ALGOL a její hlavní mozek – Maestus – měl představu zcela jinou než já a příliš nevítal extravagantní nápady, které přicházely z mojí strany. Vlastně se dá říct, že jsme Gorgoneu postavili na tom, co neprošlo Algolem.... A tím jsem volně přešel k druhé části otázky. REALM OF ALGOL začal díky neshodám stagnovat, a proto jsem se rozhodl oslovit jediného schopného kytaristu, kterého jsem v té době znal, s nápadem založit novou kapelu. Tyrael měl podobné úmysly a mile mě překvapil zajímavým materiálem. I když jsme se v té době vzájemně příliš nemuseli, začali jsme formovat nový projekt a všechno se časem obrátilo v dobré.

Tyrael: Zdravím. Tak já osobně hrál v kapele ILFIRIN, ale bylo to takové hraní nehraní. Měli jsme dva koncerty a pak to začalo stagnovat. Hlavní mozek kapely (zdravím Oldu) nastoupil do práce a už na to tím pádem neměl čas. Hádky rozhodně neproběhly. Nicméně tato mrtvá doba mne štvala natolik, že jsem jednou napsal Hogathovi, jestli si něco nezaložíme spolu. 

loathsomE pak ale přišel někdy později, tudíž jste začínali ve dvou, pokud si to nějak nepletu.

Tyrael: Ano správně. loathsomE se k nám přidal asi po měsíci od založení kapely. Dřív působil s Hogathem v REALM OF ALGOL, a tak bylo i trochu jasné, že se k nám přidá.

Hogath: Přesně tak. loathsomE k nám přešel z ROA, jelikož tento projekt již delší dobu nejevil známky života a on měl zřejmě zájem pokračovat ve stejném stylu, nabídl nám svoji účast na projektu GORGONEA PRIMA. Ale tohle je spíš otázka pro něj...

loathsomE: No původně tam byly nějaké nejasnosti, proto jsem přišel až později, každopádně skladba, kvůli které vlastně ROA skončil („Event Horizont“) si mě získala už v době, kdy byla vytvořena pro ROA, takže jsem přece nemohl u Gorgoney chybět, ne? Krom toho v BELLIGERENCE si nezahraji žádný hoblovačky, ani se tam nemůžu namalovat, takže je to jasný.

Jak vy se vůbec dnes díváte na hudbu, kterou tvoříte? Myslíte, že je důležité dělat muziku, která se vám líbí a baví vás nebo je to spíš jen otázka trendů či výsady, že takových kapel v Česku moc není?

Tyrael: Já osobně bych nedokázal dělat hudbu, která by mě nebavila. Pro mě je to hlavně zábava a žrout volného času. To, že takových kapel tady moc není, je jen vedlejší aspekt, rozhodně to nebyl náš primární plán.

Hogath: Rozhodně to neděláme proto, abychom byli „IN“. Myslím si, že v dnešní době naše republika zažívá spíš boom folkových a pagan black metalových kapel, nikoli industriálních. Naší muziku děláme hlavně proto, aby se v ní ukojily nejen hudební choutky všech členů.

loathsomE: Já osobně dělám pouze hudbu, která mě baví a hlavně s lidmi, kteři jsou v pohodě, to je pro mě dost důležitý faktor. To platí pro obě moje kapely.

Vaše EP s názvem „Behind The Border Of Abnormality“ je venku a vydali jste si ho sami. Myslíte si, že je u nás problém vydat desku, aniž by člověk neměl konexe v nějakém vydavatelství? Přece jenom v poslední době je velkým trendem zakládat vlastní label. Jak se vy sami díváte na tuto možnost?

Hogath: Na vlastní vydavatelství snad nikdo z nás ani nepomyslel. Známosti jsou jistě velkou výhodou, ale když se kapela prosadí sama někde, kde je třeba vůbec nikdo nezná, může z toho mít mnohem lepší pocit. Jinak je to víceméně mazání medu kolem huby.

Tyrael: No tak založit vlastní label rozhodně neplánujeme. Myslím, že každý máme už takhle svých starostí dost. Co se vydání desky týče, řekl bych, že u nás v ČR je to docela problém. Ozval se nám jeden nizozemský label, který nám vydání BTBOA nabízí, ale vše je ve fázi dohadů. 

Už ten název ve mně asociuje pocit, že jste v česku prolomili určitou hranici. Cítíte se v rámci tuzemského podhoubí jako unikát?

Hogath: Mé sebevědomí mi napovídá, že odpověď má znít „ano!“.:-) Ale rozhodně nejsme první ani poslední, kdo dělá a bude dělat takovou hudbu. V současnosti o sobě dává vědět spousta projektů podobného ražení. A myslím si, že nebýt REALM OF ALGOL, možná by GORGONEA PRIMA ani nevznikla. A název rozhodně nemá nic společného s tím, že bychom chtěli působit nějak unikátně. Jeho význam je úplně jiný.

Tyrael: Po žánrové stránce jsme určitě unikát, u nás jsem zatím nic podobného neslyšel a doufám, že ani neuslyším hehe. Co se hudební stránky týče, jsme jen obyčejní hoblovači Éčka jako spousta kapel v ČR.

Jaké byly vůbec ohlasy na vaše EP od posluchačské obce? Co tomu říkali bývalí spoluhráči z REALM OF AGOL?

Hogath: Jsme neznámá kapela, takže ohlasy zatím nebyly nijak masivní co se posluchačů týče, ale vzhledem k tomu, že jsme o sobě dali vědět teprve před rokem, se i to dá považovat za úspěch (všem kteří nám vyjádřili a vyjadřují podporu samozřejmě moc děkujeme). Navíc se naše EP dočkalo velmi kladných recenzí a to nás ohromě motivuje. Reakce jediného pilíře ROA jsou rozporuplné. Jeden den mám pocit, že mě nenávidí, protože jsem mu údajně „ukradl“ veškeré nápady a druhý den mi osobně píše a vyjádří podporu, takže opravdu nevím, co si o tom myslet. Lituji toho, že to takhle dopadlo. Tomu člověku vděčím za mnohé...

Tyrael: Tak já v ROA žádné spoluhráče nemám, poněvadž jsem tam nehrál, ale ukradl jsem jim 2/3 kapely. :-) Ohlasy na naše EP jsem slyšel vesměs kladné, lidé si hodně stěžují na délku skladeb, ale to už jsme snad vychytali. Nová skladba má něco okolo 5 minut, tak snad se bude líbit.

O čem jsou texty? Často se v industriálních kapelách preferuje vesmír a abstrakce a někteří zase na textovou stránku úplně moc nedají. Myslíte si, že text je stejně důležitým prvkem jako hudba?

Hogath: Samozřejmě. Text je velmi důležitou součástí, která uzavírá naší celkovou tvorbu. Hodně lidí u kapel ostřejšího ražení většinou texty ani nevnímá, protože jim buď není rozumět, nebo je prostě nezajímají (pokud se jedná o různé kuriózní mutace přízně k satanovi, nebo mrzačení mrtvol nezletilých dívek, není se ani čemu divit), ale někdy stojí za to si je přečíst. Naše texty pojednávají o úpadku lidské rasy, o snadné zranitelnosti lidské duše a jsou z velké části ovlivněny antiutopickými vizemi a surrealismem. A i o ten vesmír občas zavadíme.

Tyrael: Text je nepochybně důležitou součástí písničky, mnohdy důležitější než hudba. Já osobně do textů GP moc nevidím, protože vše většinou vychází z nitra našeho zpěváka. Jsou to jeho pocity, emoce a zlomená srdce. Pro mě je důležité, že si k našim textům dokážu přiřadit nějaký ten svůj pocit či cítění. Ve výsledku to pak vypadá tak, že Hogath napíše text a každý za ním vidíme vlastně něco jiného.

Kdo stál za produkcí desky? Měli  jste někoho z venku, kdo není spjatý s kapelou? Osobně jsem byl totiž překvapen, jak dobře jsou aranže jednotlivých kompozic smíchané, takže tuším nějaký zásah zvenčí.

Tyrael: Produkce je 100% naše práce. Já jsem se postaral o zvuk kytar a Hogath dělal konečný mastering. Všechno je to nahrávaný přes domácí vybavení, žádné mixáky nebo jiné drahé věcičky. Stačila nám jen externí zvuková karta a kvalitní multiefekt.

Hogath: Zvenčí zasáhla jen Tyraelova externí zvuková karta. Jinak je vše čistě naše práce. Vše, co jsme potřebovali, bylo pod Tyraelovým vedením nahráno ve zkušebně a o finální mastering jsem se již postaral sám.

A jak probíhalo samotné nahrávání? Máte nějakou veselou historku nebo snad dokonce problém, na který jste během pobytu ve studiu narazili a nečekali?

Tyrael: Promo jsme nahráli asi za 14 hodin ve zkušebně, kam jsme si natahali počítač a vybavení. Bylo to něco hrozného. Naprosto „přemekáčovaný“, unavený a zpocený jsme jeli rif po rifu, skladbu po skladbě a nakonec to dopadlo tak, že jsme nestihli nahrát mojí kytaru, kterou jsem po vydatném spánku nahrával doma den na to. Jediný problém se vyskytl s nahráváním basy. Neměl jsem s tím žádné zkušenosti a tak nám nahrávání basový linky do první písničky zabralo asi dvě hodiny. Veselá historka? Celé nahrávání byla jedna velká veselá historka. S klukama je vždycky strašná sranda.

Hogath: My máme tolik veselých historek, že by se o nich dala napsat kniha! Jediné problémy, na které jsme narazili, bylo nahrávání basy a únava po čtrnácti hodinách nepřetržité práce.

loathsomE: Nahrávání bylo pro mě zásadní, tím jsem si upevnil pozici v kapele, páč já jediný jako trubka jsem šel v jednu ráno pro deset „kečízů“ do „mekáče“ a Tyrael uznal, že basák je pro kapelu důležitý.

Jaké kapely jsou vám vzorem? Podle toho, co jsem slyšel, bych mohl soudit, že jistá podobnost s LIMBONIC ART se určitě nezapře.

Hogath: Abych se přiznal, v metalových vodách příliš nepádluji. Samozřejmě je to pro mě hudební žánr no. 1, ale inspiraci čerpám úplně jinde. Za zmínku stojí např. norská kapela RÖYKSOPP, nebo geniální BJÖRK. A asi právě proto je GP ovlivněna takovou spoustou elektroniky, jelikož finální produkce a samply jsou právě mojí parketou. Zmíněné LIMBONIC ART jsem slyšel snad jednou v životě. Po metalové stránce mě nejvíc inspiruje kapela ABORYM.

Tyrael: LIMBONIC ART jsou super, myslím, že jsem snad jediný v GP, kdo je má rád. Každopádně abych se přiznal, nepamatuji si, kdy jsem si je pustil naposledy. Pro mě jsou vzorem určitě EMPEROR. To je kapela s velkým K a nikdo je už nenahradí. Dalším zdrojem inspirace jsou určitě WATAIN, BELPHEGOR a nesmím zapomenout na mé oblíbence LIMP BIZKIT (myslím to smrtelně vážně!).

Black metal za svojí éru prošel celkem úctyhodnými epochami změn a převratů a mnoho kapel se i přesto tváří, jako když hraje jen rock 'n' roll (až na stálice GORGOROTH). Jaký je váš postoj k této věci? Hrajete podle vás black metal, nebo jste taky jen „extrémní metal“?

Hogath: Nedokážu přesně definovat, co vlastně hrajeme, ale každopádně se snažíme hrát úplně něco jiného, než co zaznělo před námi.

Tyrael: Extrémní metal je hodně široký pojem, takže spíše extremní metal, ale rozhodně ne „jen“ extremní metal.

loathsomE: Tyrael a Hogath nedávno řekli: „Hrajeme to, co je defektem v black metalovém kódu“. Já souhlasím.

Tento styl bývá také spojován s extrémistickými skupinami hlásícími se třeba k fašismu. Myslíte si, že je to pro tuto odnož zneuctění a špatný příklad lidem, kteří metalovou muziku normálně neposlouchají?

Hogath: Je to víc než špatný příklad. I když nejsem ortodoxní black metalista, štve mě, jak se současná scéna rozděluje na black metal a UGNS black metal a obě skupiny se vzájemně nerespektují i když hrají stejnou hudbu. Problém je v tom, že ze strany NS black metalistů jde většinou o provokaci, protože každá kapela, která nehraje stokrát omleté ultraviolentní evil rify a nemá logo napsané klišovitým lomeným písmem a nejméně deset obrácených křížů, nebo různých válečných propriet v něm, je hned sračka. Na druhou stranu znám kapely, které propagují tuto ideologii a hrají vynikající hudbu. Každopádně jejich názory nesdílím a je mi líto, že totožnou hudbu rozděluje politika.

Tyrael: Tyhle extrémistické ideologie jsou jen jakýsi nynější trend a doufám, že to brzo všechny přejde jako Pokémoni, hokejový kartičky nebo Pogy. V naší hudbě není žádná taková ideologie a nikdy nebude. Politika a hudba jsou dvě rozdílné věci a tak by to mělo zůstat. Pokud někdo dělá hudbu, aby propagoval svoje ideologie (zdravíme pánbíčkáře na Andělu), je to jeho věc, ale já s tím nesouhlasím.

K otázce bubeníka mě přivádí jeden fakt a to industriální Švýcaři SAMAEL. Hledáte někoho, kdo by tento post zacelil nebo jste spokojeni s tím, co máte teď?

Hogath: O bubeníkovi jsme mnohokrát uvažovali. Jenže v naší hudbě má tento post svá pro a proti. Na jedné straně stojí otázka „Kde vzít kvalitního bubeníka?“ a na druhé „Jak s ním skloubit tu haldu kláves a všemožných samplů?“. V současnosti nám vyhovuje automat, takže příchod živého bubeníka do kapely ještě zřejmě nebudeme nějakou dobu řešit.

Tyrael: Já jsem spokojený s tím, jak to je. Začali jsme na živo hrát s notebookem a nemáme nejmenší problém. Mě osobně se na té hudbě líbí mobilita a hlavně myslím, že elektronické bicí se k naší hudbě hodí. Je to paráda, když jedeme na koncert a nemáme narvaný auto bubnama.

Jaká je podle vás metalová scéna u nás? Teď to myslím jako celek. Přece jenom jako muzikanti přicházíte pokaždé do kontaktu s mnoha lidmi. Jsou tu fanoušci, odpůrci, labely a jiné kapely.

Tyrael: V ČR je spousta výborných muzikantů a kapel. Jsou tu kapely, které hrají opravdu na úrovni. Bohužel tu ale není nikdo, kdo by těm kapelám poskytoval zázemí a v tom je ten největší problém. V Evropě jsou kapely, které mají hraní jako denní chleba, ale to je u nás nemyslitelné. Třeba se to zlepší časem, scéna je tu celkem mladá a talentů je tu jak hub po dešti. 

Hogath: Už to není co to bývávalo. My už to samozřejmě nepamatujeme, ale kdysi byl zkrátka metal populárnější než nyní. I tak se ale metalová scéna u nás stále slušně drží. Vzniká spousta nových kapel. Možná až moc, protože dnes může dělat muziku skutečně každý. Snad se nedočkáme doby, kdy se budou koncerty pořádat proto, aby se kapely šly podívat na fanoušky. Lidé si dnes prostě mohou vybrat z velkého množství skupin a žánrů, které se jim zamlouvají a možná proto pro ně metal ztrácí svoje kouzlo a jedinečnost. Už to není nic kontroverzního a tabuizovaného. Možná proto se velká skupina posluchačů uchyluje k podpoře fašismem ovlivněného undergroundu, protože je to něco zakázaného a nedostupného. Cítí se jako v dobách počátků černé hudby, na kterou zbytek společnosti koukal skrz prsty a na kterou si tak rádi hrají.

Co plánujete do budoucna a kdy se dočkáme první oficiální řadové desky? Je už aspoň v dohlednu?

Hogath: V současnosti probíhají jednání s jistou firmou z Nizozemí o vydaní loňského EP v podobě digipacku a vydaní nové desky. Vše necháváme otevřené, ale i kdyby jednání selhala, řadovou deskou rozhodně hodláme pokračovat a o její vydání budeme usilovat všemi možnými prostředky.

Tyrael: První řadovou desku bych viděl tak do roka. Jinak plánujeme udělat trička, zaslechl jsem i něco o plackách, ale hlavně chceme koncertovat, abychom o sobě dali vědět. 

Na závěr už jen chci poděkovat za vaše vyčerpávající odpovědi. Jsem rád, že jsem si mohl takto s vámi popovídat a přeji všechno dobré jak v osobním, tak i v tom muzikantském životě. Jestli chcete ještě něco vzkázat našim čtenářům, tak teď je ta nejvhodnější možnost.

Hogath: Těm, kteří si rozhovor přečetli, chci poděkovat za zájem a trpělivost, Tobě za otázky, všem, kteří v nás věří za podporu a všem ostatním bych rád popřál všechno dobré a doporučil, aby se vyhýbali blbosti.

Tyrael: Děkujeme za podporu a za rozhovor, pokud nás chcete vidět živě, tak hrajeme 2.5.2009 ve Varnsdorfu a v létě vystoupíme na festivalech Black Lights a AFOD. Díky všem, mějte se hezky a držte mi palce ať zvládnu maturitu. Díky.



www.gorgoneaprima.wz.cz


Přečteno: 2029x

 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner
Metalshop nabízí
Přihlášení
Aktuality

The Dillinger Escape Plan

Videoklip.

Periphery

Koncert v Praze.

Deride

Nováčci u Massacre Records.

The Haunted

Nové video.

Jakob Samuel

Sólová deska.

Dragonforce

Podrobnosti k nové desce.

Brutal Assault

17. ročník festivalu Brutal Assault se letos uskuteční v termínu 8. – 11. srpna v tradiční lokalitě vojenské pevnosti v Josefově u Jaroměře a již nyní je jasné, že minimálně ...

Kissin' Dynamite

Videoklip a digitální singl.

Science Of Sleep

Přírůstek u Bastardized ...

A Pale Horse Named Death

Koncert v Praze.

Nejnovější komentáře
  • No, už jsem tedy slyšel lepší věci, na pomyslné st... Více...
    27.01.12 12:56
    Od ian gilan
  • Ahoj, předchozí, Time Is Waiting For No One, taky ... Více...
    27.01.12 11:15
    Od ian gilan
  • Čekal jsem, kdy se objeví recenze na novinku Drago... Více...
    18.01.12 12:01
    Od b.wolf
  • I tobě přejeme vše dobré v novém roce ;) Co se GR ... Více...
    31.12.11 18:07
    Od Crimson Thunder
  • [quote name="b.wolf"]Tady skutečně není o čem... t... Více...
    26.12.11 14:27
    Od b.wolf
Anketa
Jak se díváte na politicky zaměřené texty v rámci rocku nebo metalu?
 
Kdo je online
Právě připojeni - hostů: 13