Přečtěte si

Swordfish – Age Of Exploration (2008 / CD / vlastní vydání / thrash-heavy metal)

News image

Je to již nějaký ten pátek, co mi brněnští SWORDFISH zaslali exemplář svého loni vydaného CD „Age Of Exploration“, ale vzhledem k různým vytížením se k jeho recenzi dostávám až ...

Číst více...
Nejnovější fotky
Nejbližší akce
Partneři
Banner

Heiden: „Obsidian“ zní tak, jak jsme to chtěli

Jak se Vám článek líbí? Ohodnoťte jej!: / 0
NejhoršíNejlepší 
Interview
Logo HeidenLetošní rok je co se hudebního světa týče velmi silný. Za prvních pět měsíců vyšla řada vynikajících desek a výjimkou není ani naše republika. Proto jsem se rozhodl položit pár otázek brněnským HEIDEN, kteří před nedávnem vypustili novou desku "Obsidian". Nejen o ní, ale i několika dalších záležitostech jsem vyzpovídal Kverda a Daliase..

Zdravím vás, rád bych udělal tento rozhovor zajímavým nejen pro čtenáře, ale i pro vás, a tak na to půjdu trošku z jiné strany než obvykle. Když člověk na něčem pracuje, většinou jednoduše přehlédne či přeslechne nějakou tu chybu. Jak jste na tom vy v tuto chvíli? Říkáte si, že něco mohlo být přece jen jinak?

Kverd: Ahoj, máš pravdu, že ve tvůrčím procesu je člověk materiálem tak přesycený, doslova zahlcený, že mu občas uniknou dost markantní chyby. My měli při tvorbě OBSIDIANu poměrně hodně času a myslím si, že se nám podařilo zachovat tolik potřebný odstup – teď, když si album pustím, nemám potřebu cokoli měnit nebo upravovat, zní to zkrátka tak, jak jsme to chtěli. Jako muzikant jsem zase o něco zkušenější a není těžké představit si, na čem by se dalo zapracovat, ale s OBSIDIANem jsem opravdu spokojený.

Být sám sobě kritikem je dost těžká úloha. Na tom často pohoří one-man projekty. Vy jste čtyři a máte tedy možnost si navzájem ujasnit, co jak má být. Dokážete se na všem shodnout? Jak to probíhalo při práci na „Obsidianu“?

Kverd: Myslím, že každý tvůrce potřebuje nějaký feedback, který ho směruje v otázkách rozhodování, pakliže se nechce dopustit ředění vlastního tvůrčího potenciálu. Kompoziční proces, dle krásné zkušenosti nabyté při tvorbě poslední desky, začíná pocitem vyvolaným textem (mým nebo daliasovým). Pod vlivem onoho dojmu ze slov vznikne v mojí hlavě prvotní hudebně-tempová skica coby jakási esence skladby. Ta je zbytkem připomínkovaná do té doby, než jsme s ní všichni spokojení – bereme ji poté jako základ, od kterého začínáme pracovat jako kapela. Následných cest rozvoje je mnoho, a tak myslím, že není možné je schematicky přenést formou jakéhosi tvůrčího klíče, je to velmi individuální a doslova pudová záležitost. Obecně by se ale dalo říct, že klíčový význam pro nás má dopad skladby na nás coby hráče i posluchače zároveň. Je asi nasnadě, že cesta od pocitu ke skladbě je trnitá, jsme, myslím, všichni poměrně vnímaví a přemýšliví lidé – každý po svém a tak často vznikají různé názorové rozkoly a dohady, vše se ale snažíme řešit konstruktivně s ohledem na co nejlepší vyznění celku.

Jak se dalo předpokládat, s dalším albem přišla razantní změna, nový styl i způsob, kterým to dáváte najevo. Původně jsem čekal spíše víc progrese, ale vy jste nakonec překvapili spíše temnější záležitostí. Což by se dalo možná brát i jako „návrat“ ke kořenům prohnilejší, ponuřejší a zlejší hudby. Odráží se tato změna takto i na vás nebo jste prostě chtěli pro změnu udělat temnou desku?

KverdKverd: Určitě, naše hudba je reflexí našich vlastních osobností – jsou to mnohem zásadnější pohnutky než jen prosté: „Zkusíme si třeba pro změnu temné album.“ Za sebe jsem poměrně rád, že jsi zmínil i myšlenku návratu ke kořenům (spíše žánrovým). Drtivá většina lidí vidí OBSIDIAN coby nahrávku alternativní nebo progresivní, čemuž osobně moc nerozumím. Pod slovem progresivní si představím docela jiné vyznění i postupy. Jediný úhel pohledu, ve kterém mi album přijde progresivní, je v kontextu vlastní tvorby – tam ji vidím jako velmi výrazný vývojový krok.

Přiložený materiál „Střípky“ poodhaluje mnoho tajemství ohledně vzniku „Obsidianu“. Posluchač tak kromě textů má další vodítko, které ho může zavést hlouběji do vaší vize. Nezjistíme však vše. Kupříkladu proč zrovna Dante Alighieri a jeho Božská komedie? Vidíte v Obsidianu některou z částí této knihy?

dq: Nevidíme. … … … I když? Ve skutečnosti je to zcela prosté. Když postupem času dostávala naše práce na OBSIDIANu stále zřetelnější formu, uvažovali jsme, jakým způsobem celek uvést. A v té chvíli nám nepřipadlo nic vhodnějšího než zrovna tento epigraf.

Jak jsem si všiml, ohlas českých recenzentů a kritiků byl plný chvály a pozitiv. Zaznamenali jste ohlas na desku i ze sousedních zemí a jaká byla reakce tamních posluchačů? Liší se nějak výrazně domácí a zahraniční nároky na desku a samotný pohled na ně?

dq: Myslím, že nějaký výrazný rozdíl tu není. Prozatím se k nám dostávají recenze, jejichž verdikty se pohybují v kladné rovině, ale uvidíme.

Skloubit novou a starší tvorbu bude teď živě docela problém. Jak se s tím hodláte vypořádat během nadcházející festivalové sezóny a i co se týče sólo koncertů?

Kverd: Jednotlivé nahrávky jsou velice odlišné, to souhlasím, ale problém v tom nevidím žádný. Budeme hrát to, co budeme cítit za přirozené a jaksi hladké. Nechejte se překvapit.

Předpokládám, že během tvorby se objevilo mnoho nápadů, které však nebyly na „Obsidianu“ realizovány. Co se s takovými nápady stane? Smetou se ze stolu či jsou zaznamenány a archivovány na pozdější využití?

Kverd: Pokud jde o tóny, nebylo toho moc, co by nebylo přetaveno do finální podoby některé ze skladeb. Jde o pár riffů nevalného významu a necítím potřebu je nějak dál použít. Co se slov týče, ano, zbylo nám pár textů a je dost pravděpodobné, že některé použijeme pro nové písně.

Dost jste zapracovali na své vizuální prezentaci. Ale tomuto dortu chybí třešnička ve formě videoklipu. Nebylo by nic lepšího, než vidět v pořadu Madhouse klip k „Triad“ či „Catharsis“. Věřím, že by to mohlo přiblížit HEIDEN i dalším posluchačům, kteří o vás nemají ponětí.

Kverd: Vizuál je pro nás běh na hodně dlouhou trať, neboť je obtížné nalézt co možná nejvhodnější formu prezentace naší hudby. Jako lidem je nám velmi cizí jakákoli póza a vůbec propriety typu barev, stahováků a jiných standardních klišé. Nevěřili bychom to ani sami sobě, natož abychom se snažili přesvědčit posluchače. Snažíme se působit přirozeně a nenuceně. Co se klipu týče, rádi bychom na něčem zapracovali, ale velmi limitujícím faktem jsou pro nás finance. Pokud by se ovšem našla osoba, která by nám s tím mohla / chtěla pomoci – ať se určitě ozve, budeme jistě potěšeni a nakloněni jeho (jejímu) zájmu.

S vizuální prezentací souvisí samozřejmě i živé vystupování. Nikdy jste si příliš nepotrpěli na nějaké divadélko, rekvizity a podobně. Změní se v budoucnu něco? Máte nějakou vizi, kterou hodláte realizovat?

Dalias Qelhmadq: Určitě se něco změní, ale nečekej nějaká prezentační salta. Chceme dopilovat sebe samotné na pódiu, nepůsobit „kostnatě“ a už vůbec ne znuděně, jako když čekáme na autobus. Zase tak často nekoncertujeme, ale víme, kde ještě musíme zapracovat, abychom dali důstojnou tvář prezentované hudbě, o kterou jde především.

Vím, že tíhnete i k nemetalové muzice. Nepohrávali jste si někdy s myšlenkou zkusit i něco úplně jiného než HEIDEN?

dq: Nepohrávali. Ono to snad není ani dost dobře možné. (I když jde všechno, že?) Každý z nás má svůj osobitý program mimo Heiden dost nabitý, Einsk má Naga productions, Kverd grafiku a věci s tím spojené, já taktéž nemalý počet zálib ... A Tom? Co má sakra Tom? Musím se ho zeptat, ale určitě nemá chuť do něčeho jiného než do Heiden. O tom bychom na štábu museli něco vědět, ne? (smích)

Jelikož se blíží závěr, bylo by fajn z vás na odlehčenou vytáhnout nějaký drb ze zákulisí natáčení. Co třeba nejpříjemnější a naopak nejhorší zážitek, který se k „Obsidianu“ váže.

dq: A je to tady! Tyhle otázky dávají tazatelé snad ze zlomyslnosti? Zlomyslně neodpovím, heh. Ono v podstatě není ani jak, prožitků byla spousta a skutečně mě nenapadá ani jeden, který by byl natolik zajímavý pro odpověď. Nejpříjemnější je snad celý OBSIDIAN a zjištění, že díky dobré přípravě a předprodukčnímu demu šla práce jako po másle. Sfoukli jsme to, aniž by si kapela, která měla studio rezervované po nás, musela klepat na hodinky.

Děkuji za příjemný rozhovor, přeji vám samozřejmě mnoho úspěchů do budoucna a poslední řádky tohoto rozhovoru patří jen vám. Takže cokoliv máte na srdci, můžete sdělit prostřednictvím poslední odpovědi. Díky

dq: Taky díky. Doufám, že se „uvidíme“ v co nejhojnějším počtu na BLACK LIGHTS open air Festivalu v Divišově u Benešova, kde nás bude možno vidět „po boku“ kapel jako DARKSPACE, CRUACHAN, SEAR BLISS, WYRD, AZAGHAL, EMANCER, DARKESTRAH, GORATH, CONTROL HUMAN DELETE a dalších.

www.heidenhorde.com


Přečteno: 1611x

 

Přidat komentář

Bezpečnostní kód
Obnovit

Banner
Metalshop nabízí
Přihlášení
Aktuality

The Dillinger Escape Plan

Videoklip.

Periphery

Koncert v Praze.

Deride

Nováčci u Massacre Records.

The Haunted

Nové video.

Jakob Samuel

Sólová deska.

Dragonforce

Podrobnosti k nové desce.

Brutal Assault

17. ročník festivalu Brutal Assault se letos uskuteční v termínu 8. – 11. srpna v tradiční lokalitě vojenské pevnosti v Josefově u Jaroměře a již nyní je jasné, že minimálně ...

Kissin' Dynamite

Videoklip a digitální singl.

Science Of Sleep

Přírůstek u Bastardized ...

A Pale Horse Named Death

Koncert v Praze.

Nejnovější komentáře
  • No, už jsem tedy slyšel lepší věci, na pomyslné st... Více...
    27.01.12 12:56
    Od ian gilan
  • Ahoj, předchozí, Time Is Waiting For No One, taky ... Více...
    27.01.12 11:15
    Od ian gilan
  • Čekal jsem, kdy se objeví recenze na novinku Drago... Více...
    18.01.12 12:01
    Od b.wolf
  • I tobě přejeme vše dobré v novém roce ;) Co se GR ... Více...
    31.12.11 18:07
    Od Crimson Thunder
  • [quote name="b.wolf"]Tady skutečně není o čem... t... Více...
    26.12.11 14:27
    Od b.wolf
Anketa
Jak se díváte na politicky zaměřené texty v rámci rocku nebo metalu?
 
Kdo je online
Právě připojeni - hostů: 11